توحید و خداشناسی شمارۀ 8
🌻 حکمت الهی🌻
الف)کارهای خدوند بگونه ای است که از هرگونه نقص و عیب ،دور و مبرّا میباشدیعنی: کارهای خداوند بصورت کامل و به بهترین وجه انجام میشوند مثل:
1)خلقت جهان به بهترین وجه و بی کم وکاست
2)خلقت انسان به بهترین وجه و بی کم وکاست.
ب)تمام کارهای خداوند، هدف دار بوده و هرگز کار عبث و بیهوده انجام نمیدهد.
أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ(مومنون - 115)
پس آيا گمان كردهايد كه شما را بيهوده آفريدهايم و شما هرگز به سوى ما بازگردانده نمىشويد؟!
وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنهَُمَا لَاعِبِينَ(دخان-38)
و ما آسمانها و زمين و آنچه ما بين آن دو است به بازى (و بدون غرض حكيمانه) نيافريدهايم.
ابر و باد و مَه و خورشید و فلک در کار است**تاتو نانی به کف آری و به غفلت نخوری.
🌷 عدل الهی 🌷
الف) عدل تکوینی:
خداوند در آفرینش خود، هرچیز و هر کسی را در جای مناسب و شایست] خودش قرار داده است.
خداوند به همۀ موجودات ، به اندازۀ نیاز و شایستگی ، لطف و نعمت و موهبت ، عنایت کرده و آنان را در مسیر رشد و کمال برتر قرار داده است بطوریکه حق هیچ یک از موجودات ضایع نشده است.
ب) عدل تشریعی:
همۀ قوانین و تکالیفی که خداوند بر انسانها وضع کرده است بر پایۀ عدل و دادگری است بدن معنا که :
اولاً:همۀ قوانین و تکالیف الهی ، به نفع انسانها بوده و منجر به سعادت آنها میباشد.
ثانیاً:اینکه خداوند هیچ انسانی را بیش از توان و ظرفیتش ف مکلبف به انجام قوانین و تکالیف خود نکرده است ، عین دالت میباشد.
لَا تُكلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا(بقره -233)
هيچكس ملزم و مكلّف نميشود مگر باندازه وسع و طاقتش.
ج)عدل جزایی:
خداوند در روز قیامت ، بین انسانها ، با عدالت رفتار میکند بطوریکه به هیچ کسی ظلمی روا نمیشود یعنی : خداوند به نیکوکاران ، پاداش داده و در بهشت داخل میسازد و گناهکاران را مجازات کرده و به دوزخ روانه میسازد.
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ (زلزال-7)
وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (زلزال- 8)
پس هر كس هموزن ذرّهاى كار خيری که انجام دهد پاداش آن را مىبيند!
و هر كس هموزن ذرّهاى كار بد که انجام دهد(مجازات و کیفر) آن را مىبيند!
الف)کارهای خدوند بگونه ای است که از هرگونه نقص و عیب ،دور و مبرّا میباشدیعنی: کارهای خداوند بصورت کامل و به بهترین وجه انجام میشوند مثل:
1)خلقت جهان به بهترین وجه و بی کم وکاست
2)خلقت انسان به بهترین وجه و بی کم وکاست.
ب)تمام کارهای خداوند، هدف دار بوده و هرگز کار عبث و بیهوده انجام نمیدهد.
أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ(مومنون - 115)
پس آيا گمان كردهايد كه شما را بيهوده آفريدهايم و شما هرگز به سوى ما بازگردانده نمىشويد؟!
وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنهَُمَا لَاعِبِينَ(دخان-38)
و ما آسمانها و زمين و آنچه ما بين آن دو است به بازى (و بدون غرض حكيمانه) نيافريدهايم.
ابر و باد و مَه و خورشید و فلک در کار است**تاتو نانی به کف آری و به غفلت نخوری.
🌷 عدل الهی 🌷
الف) عدل تکوینی:
خداوند در آفرینش خود، هرچیز و هر کسی را در جای مناسب و شایست] خودش قرار داده است.
خداوند به همۀ موجودات ، به اندازۀ نیاز و شایستگی ، لطف و نعمت و موهبت ، عنایت کرده و آنان را در مسیر رشد و کمال برتر قرار داده است بطوریکه حق هیچ یک از موجودات ضایع نشده است.
ب) عدل تشریعی:
همۀ قوانین و تکالیفی که خداوند بر انسانها وضع کرده است بر پایۀ عدل و دادگری است بدن معنا که :
اولاً:همۀ قوانین و تکالیف الهی ، به نفع انسانها بوده و منجر به سعادت آنها میباشد.
ثانیاً:اینکه خداوند هیچ انسانی را بیش از توان و ظرفیتش ف مکلبف به انجام قوانین و تکالیف خود نکرده است ، عین دالت میباشد.
لَا تُكلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا(بقره -233)
هيچكس ملزم و مكلّف نميشود مگر باندازه وسع و طاقتش.
ج)عدل جزایی:
خداوند در روز قیامت ، بین انسانها ، با عدالت رفتار میکند بطوریکه به هیچ کسی ظلمی روا نمیشود یعنی : خداوند به نیکوکاران ، پاداش داده و در بهشت داخل میسازد و گناهکاران را مجازات کرده و به دوزخ روانه میسازد.
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ (زلزال-7)
وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (زلزال- 8)
پس هر كس هموزن ذرّهاى كار خيری که انجام دهد پاداش آن را مىبيند!
و هر كس هموزن ذرّهاى كار بد که انجام دهد(مجازات و کیفر) آن را مىبيند!
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۵ ساعت 17:55 توسط عبدالستار تقی زاده
|
(برادران و خواهران دینی) سلام علیکم و رحمه الله و برکاته علیکم